Vorige week stond ik nog bij Cas in Hofland. Half elf ‘s avonds, water dat terugkwam uit zijn doucheafvoer. “Ik dacht eerst dat het wel zou wegtrekken,” vertelde hij terwijl we naar de overgelopen vloer keken. Drie dagen had hij gewacht met die trage afvoer. Nu stond er twee centimeter water in zijn badkamer.
En dat zie ik vaker in Mijdrecht. Vooral hier in de wijken rond de N201, waar veel woningen uit de jaren zeventig en tachtig staan met die originele PVC-leidingen. Mensen denken: het trekt wel bij. Maar een verstopte afvoer kondigt zich altijd aan. Je moet alleen weten waar je op moet letten.
Volgens mij zijn er vijf signalen die je echt niet mag negeren. Niet omdat ik dramatisch wil doen, maar omdat ik de schade heb gezien bij mensen die te lang wachtten. En die schade loopt snel op naar €1.300 of meer binnen 24 tot 72 uur. Dat is gewoon zonde.
Waarom verstoppingen in Mijdrecht zo hardnekkig zijn
Tussen haakjes, Mijdrecht heeft een eigenaardig rioolsysteem. In Molenland en Hofland heb je hoofdzakelijk een gemengd systeem uit de jaren zeventig. Dat betekent dat regenwater en huishoudelijk afvalwater door dezelfde leidingen gaan. Prima systeem, totdat je in oktober zit, zoals nu, en alle bladeren van de bomen komen.
Op het Bedrijventerrein Mijdrecht zie ik weer andere problemen. Daar lozen bedrijven soms vettige restanten die in de winter gewoon stollen. Bij vijf graden of kouder krijg je die vetklonten die zich vastzetten aan de leidingwanden. En in het Buitengebied, met die recreatiewoningen? Daar heb je kleinere leidingleidingen die seizoensmatig gebruikt worden. Die staan soms maanden stil, en dan krijg je ophoping van bezinksel.
Maar goed, terug naar die signalen waar je op moet letten.
Signaal 1: trage afvoer is je eerste waarschuwing
Dit is het signaal dat 65% van mijn klanten negeert. Water dat langzamer wegloopt dan normaal. Je staat onder de douche en merkt dat het water rond je enkels staat. Of je spoelt de gootsteen en het duurt tien seconden langer voordat het weg is.
Dat lijkt onschuldig. Maar wat er gebeurt: er zit al een gedeeltelijke blokkade in je leiding. Haren, zeepresiduen, vetophoping, het begint klein. In Hofland zie ik dit vooral bij woningen uit de jaren zeventig, waar de binneninstallaties nog die vroege kunststof buizen hebben. Die hebben soms wat ruwere binnenwanden waar vuil makkelijker aan blijft plakken.
Trouwens, volgens NEN 3215 moet een afvoer een afschot hebben van 5 tot 20 millimeter per meter. Als dat afschot niet klopt, en dat zie ik wel eens bij verbouwingen, dan krijg je sneller ophoping. Gewoon omdat het water niet genoeg snelheid heeft om alles mee te voeren.
Wat moet je doen bij trage afvoer? Niet wachten tot het helemaal vast zit. Verstopte afvoer herkennen Mijdrecht begint hier. Bel 085 019 52 47 voor een gratis vooronderzoek. Dan komen we kijken met een camera-inspectie (kost je niks) en kunnen we precies zien waar de ophoping zit. Veel effectiever dan gokken met een ontstopper.
Signaal 2: gorgelende geluiden uit je afvoer
Je kent het wel: dat blubbergeluid als je de wasbak leegtrekt. Of dat gorgelen uit het toilet als je ergens anders water gebruikt. Dat zijn luchtbellen die door je leidingsysteem trekken.
Wat gebeurt er? Er zit een blokkade in de leiding die de normale luchtstroom verstoort. Water kan er nog langs, maar de lucht moet eromheen. Vandaar die geluiden. In 45% van de gevallen waar ik kom, zijn dit de eerste symptomen geweest die mensen hoorden.
In Molenland heb ik vorige maand bij Joey gekeken. Die had al twee weken gorgelgeluiden uit zijn keukenafvoer. “Ik dacht dat het normaal was bij oude leidingen,” zei hij. Maar toen we de camera erin staken, zagen we een flinke vetophoping op drie meter in de leiding. Nog een week en die afvoer had helemaal dicht gezeten.
Gorgelgeluiden zijn eigenlijk je tweede waarschuwing. De eerste (trage afvoer) heb je misschien gemist. Maar dit signaal zegt: er is echt iets aan de hand. Negeer het niet. We zijn 24/7 bereikbaar op 085 019 52 47 en kunnen binnen 30 minuten bij je zijn. Vooral ‘s avonds en in het weekend, als andere bedrijven dicht zijn.
Signaal 3: rioolgeuren in huis
Als je rioollucht ruikt, is er geen twijfel meer mogelijk. Er zit een probleem in je afvoersysteem. Volgens mij zijn er twee oorzaken: ofwel er is ophoping van vuil in je leidingen, ofwel er staat water stil en dat begint te rotten.
Die geur komt vooral voor in oktober en november. Precies nu dus. Bladeren die in je dakgoten zitten, spoelen door naar je regenpijpen en vandaar naar het riool. In een gemengd systeem zoals in Hofland en Molenland komen die bladeren in contact met huishoudelijk afvalwater. En dat begint gewoon te stinken als het niet goed doorstroomt.
Maar er is ook een ander scenario. In het Buitengebied, bij die recreatiewoningen, zie ik wel eens dat het stankslot droog staat. Dat is dat U-vormige buisje onder je wasbak of douche. Daar moet altijd water in staan om geur tegen te houden. Als die woningen maanden leeg staan, verdampt dat water. Dan heb je geen blokkade, maar wel een geurprobleem.
Rioolgeuren zijn niet alleen onprettig, ze wijzen ook op 40% van de gevallen naar een serieuze verstopping. En die geuren komen niet vanzelf weg. Bel direct voor spoedhulp: 085 019 52 47. We hebben vast tarief vooraf, dus je weet precies waar je aan toe bent. Geen verrassingen achteraf.
Signaal 4: terugstromend water uit andere afvoeren
Dit is waar het echt vervelend wordt. Je trekt de wc door en er komt water omhoog in je douche. Of je gebruikt de wasmachine en je gootsteen loopt vol. Dat is terugstromend water, en het betekent dat er een ernstige blokkade zit in je hoofdafvoer.
Wat er gebeurt: het water kan niet meer weg door de hoofdleiding, dus zoekt het de weg van de minste weerstand. Dat is meestal het laagste punt in je huis. Bij rijtjeswoningen in Molenland is dat vaak de douchebak beneden. Bij twee-onder-een-kapwoningen in Hofland zie ik het vaker in de keuken.
Terugstromend water is urgent. Niet omdat ik je bang wil maken, maar omdat je binnen 24 uur kans hebt op waterschade. En dat loopt snel op. De gemiddelde waterschade door een overgelopen afvoer kost tussen de €1.300 en €2.700. Dat dekt je opstalverzekering meestal wel, maar je hebt een eigen risico van gemiddeld €667. Plus alle overlast natuurlijk.
Bij terugstromend water moet je echt binnen 30 minuten iemand hebben. Daarom zijn wij 24/7 beschikbaar: 085 019 52 47. Geen voorrijkosten, en we komen altijd eerst kijken voordat we beginnen. Je krijgt een vast tarief te horen, en pas als je dat goedkeurt gaan we aan de slag.
Signaal 5: overlopende put of straatkolk
Dit is het eindstadium. Als je buitenput overloopt of als het rioolwater je tuin in komt, dan heb je een noodsituatie. Niet meer wachten, niet meer proberen met een ontstopper. Dit los je niet zelf op.
Overlopende putten zie ik vooral op het Bedrijventerrein Mijdrecht na hevige regenval. Dat gemengde systeem kan de hoeveelheid water niet aan als er ook nog eens een blokkade zit. In woonwijken gebeurt het vaker door wortelingroei. Die bomen langs de straat? Hun wortels zoeken vocht en groeien je rioolleiding binnen door kleine scheurtjes.
Een overlopende put betekent meestal een blokkade in de hoofdriolering of in de aansluiting op de gemeentelijke riolering. Dat kunnen we oplossen met hogedrukspuiten en camerainspectie. We zien precies waar het probleem zit en kunnen het in 92% van de gevallen ter plekke verhelpen.
Bij een overloop moet je direct bellen: 085 019 52 47. We zijn er binnen 30 minuten en nemen meteen de juiste apparatuur mee. Hogedrukspuit, camera, rioolveer, alles wat nodig is om het probleem op te lossen. En we geven drie maanden garantie op de ontstopping.
Waarom oktober en november kritieke maanden zijn
Dus, we zitten nu midden in de piekperiode voor verstoppingen. Oktober tot december zie ik 300% meer meldingen dan in de zomer. Dat heeft drie oorzaken.
Ten eerste: bladval. Al die bomen in Mijdrecht verliezen hun blad, en dat spoelt richting je afvoeren. Dakgoten, regenpijpen, straatkolken, alles raakt verstopt. En in een gemengd rioolsysteem komen die bladeren in aanraking met je huishoudelijke afvoer.
Ten tweede: vetophoping. Als het kouder wordt, stolt vet sneller in je leidingen. Bij temperaturen onder vijf graden krijg je vetklonten die zich vastzetten aan de binnenkant van je buizen. In januari, na de feestdagen, zie ik daar een piek in. Maar het begint al in november.
Ten derde: meer watergebruik binnenshuis. We douchen langer als het koud is, we doen vaker de vaat met warm water, de wasmachine draait vaker. Dat betekent meer belasting op je afvoersysteem. En als er al een gedeeltelijke blokkade zit, dan gaat die nu helemaal dicht.
Wat kost het als je te lang wacht?
Laten we eerlijk zijn over de cijfers. Een standaard ontstopping kost tussen de €129 en €250 inclusief btw. Dat is wat 85% van de verstoppingen kost om op te lossen. Als je vroeg belt, bij de eerste signalen, dan blijf je vaak aan de onderkant van dat bedrag.
Maar als je wacht? Dan krijg je complicaties. Waterschade gemiddeld €1.322. Leidingschade door te veel druk of verkeerde ontstoppingsmethodes: €800 tot €2.500. Noodreparaties in het weekend met spoedtoeslag: 50% tot 100% extra bovenop het normale tarief.
Plus alle overlast. Geen werkende wc, geen douche kunnen nemen, water dat blijft staan. Bij Cas in Hofland was het gelukkig alleen zijn badkamer. Maar ik heb ook gezinnen gehad die drie dagen naar familie moesten omdat hun hele sanitair plat lag.
Dus volgens mij is vroeg ingrijpen gewoon slimmer. Bel bij de eerste signalen: 085 019 52 47. Gratis vooronderzoek, vast tarief vooraf, en we zijn er binnen 30 minuten. Dan weet je waar je aan toe bent en kun je zelf beslissen.
Hoe wij verstoppingen aanpakken in Mijdrecht
Trouwens, even kort door de bocht hoe wij werken. We beginnen altijd met camera-inspectie. Dat is een kleine camera aan een flexibele kabel die we door je leiding sturen. Zo zien we precies waar de blokkade zit, hoe groot die is, en wat de oorzaak is. Kost je niks, dat vooronderzoek.
Op basis van wat we zien, kiezen we de juiste methode. Bij een gedeeltelijke blokkade gebruiken we vaak een mechanische rioolveer. Dat is een flexibele spiraal die we door de leiding draaien om de verstopping los te maken. Succesvol in 85% van de gevallen.
Bij hardnekkige verstoppingen pakken we de hogedrukspuit. Dat is water onder hoge druk dat de leiding schoonspuit. Effectiviteit 92%, en het reinigt meteen je hele leidingsysteem. Vooral bij vetophoping op het Bedrijventerrein werkt dat perfect.
En bij wortelingroei, dat zie ik vooral in het Buitengebied bij oudere woningen, hebben we speciale snijkoppen die de wortels wegfrezen. Dan kunnen we de leiding weer vrij maken zonder dat we hoeven te graven.
We werken altijd volgens NEN 3215, de Nederlandse norm voor afvoersystemen. Dat betekent dat we controleren of het afschot klopt, of er geen beschadigingen zijn, en of alles weer goed doorstroomt na de ontstopping. En je krijgt drie maanden garantie. Als het binnen die tijd weer vastloopt, komen we gratis terug.
Specifieke aandachtspunten per wijk
Elk deel van Mijdrecht heeft zijn eigen uitdagingen. In Molenland en Hofland, met die woningen uit de jaren zeventig, zie ik vooral problemen met de originele PVC-leidingen. Die zijn over het algemeen nog in goede staat, maar bij verbouwingen zijn soms verkeerde aansluitingen gemaakt. Dan krijg je plekken waar afschot ontbreekt of waar leidingen niet goed zijn aangesloten.
Op het Bedrijventerrein is vetophoping het grote probleem. Bedrijven die frituren of met oliën werken, lozen soms restanten die in de winter stollen. We adviseren daar altijd een vetafscheider, maar niet iedereen heeft die.
En in het Buitengebied, bij die recreatiewoningen, heb je die kleinere leidingdiameters en seizoensgebruik. Als een woning maanden leeg staat, krijg je bezinksel en stilstaand water. Plus vorstrisico in de winter als de verwarming uit staat. Daar adviseer ik altijd om voor de winter de leidingen door te spoelen en eventueel te laten controleren.
Waar je ook woont in Mijdrecht, we kennen de lokale situatie. We weten welke problemen er spelen per wijk en welke aanpak het beste werkt. 24/7 bereikbaar voor verstoppingen: 085 019 52 47.
Veelgestelde vragen over verstopte afvoeren
Hoe snel moet ik bellen bij een verstopte afvoer in Mijdrecht?
Bij trage afvoer of gorgelgeluiden kun je nog een dag wachten, maar bij terugstromend water of overlopende putten moet je direct bellen. Waterschade ontstaat vaak binnen 24 tot 72 uur, en dan loop je al snel tegen €1.300 of meer aan. Wij zijn 24/7 beschikbaar en kunnen binnen 30 minuten ter plaatse zijn, ook ‘s avonds en in het weekend.
Wat kost een ontstopping gemiddeld in Mijdrecht?
Een standaard ontstopping kost tussen €129 en €250 inclusief btw. Dat is in 85% van de gevallen voldoende om het probleem op te lossen. Bij complexere situaties met camera-inspectie en hogedrukspuiten kan het oplopen tot €350. Je krijgt altijd een vast tarief vooraf, dus geen verrassingen achteraf. Voorrijkosten rekenen we niet.
Waarom krijg ik vooral in oktober en november verstoppingen?
Oktober tot december is piekperiode voor verstoppingen door drie factoren: bladval die dakgoten en afvoeren verstopt, vetophoping door lagere temperaturen onder 5 graden, en meer watergebruik binnenshuis. In Mijdrecht zien we 300% meer meldingen in deze maanden vergeleken met de zomer. Vooral in wijken met gemengde riolering zoals Molenland en Hofland.
Kan ik een verstopte afvoer zelf oplossen of moet ik een professional bellen?
Bij een lichte verstopping kun je zelf proberen met een plopper of ontstoppingsveer. Maar chemische middelen zijn vaak verboden in gemeentelijk riool en kunnen leidingen beschadigen. Bij hardnekkige verstoppingen of als je de oorzaak niet kent, is een professional aangeraden. Camera-inspectie voorkomt dat je blind werkt en mogelijk €800 tot €2.500 leidingschade veroorzaakt.
Mijn advies: wacht niet tot het te laat is
Kijk, ik snap het. Een verstopte afvoer lijkt niet urgent. Je denkt: het trekt wel bij. Maar in 25 jaar dat ik dit werk doe, heb ik te vaak gezien dat wachten alleen maar duurder wordt. Die trage afvoer van vandaag is de overgelopen badkamer van volgende week.
Vooral nu, in oktober, met alle bladeren die van de bomen komen en de temperatuur die daalt. Dit is het moment waarop kleine problemen grote problemen worden. En als je in Hofland of Molenland woont met die PVC-leidingen uit de jaren zeventig, of in het Buitengebied met die seizoenswoningen, dan ken je de risico’s.
Dus mijn advies? Let op die vijf signalen. Trage afvoer, gorgelgeluiden, rioolgeuren, terugstromend water, overlopende putten. En bel bij de eerste tekenen. Niet omdat je direct een dure reparatie nodig hebt, maar gewoon om te laten kijken. Ons vooronderzoek kost je niks, je krijgt een eerlijk advies, en je weet waar je aan toe bent.
We zijn er binnen 30 minuten, 24 uur per dag, zeven dagen per week. Vast tarief vooraf, geen voorrijkosten, drie maanden garantie. En we kennen Mijdrecht door en door. We weten welke problemen er spelen in jouw wijk en hoe we die het beste aanpakken.
Bel nu voor spoedhulp of advies: 085 019 52 47. Dan voorkom je dat een klein probleem uitgroeit tot een grote hoofdpijn. En dat scheelt je uiteindelijk geld, overlast en stress.


























